„BI or not to BI” – efektywność wdrożenia rozwiązań Business Intelligence

„BI or not to BI” – efektywność wdrożenia rozwiązań Business Intelligence

Marian Szary Marian Szary

Szanse i zagrożenia 

Jak pokazują nasze doświadczenia, w zastosowaniach analitycznych najlepszym sposobem składowania informacji jest wielowymiarowa baza danych, w której każdy merytoryczny obszar aplikacji jest odwzorowany w postaci kostek OLAP. Aktualnie dostępne na rynku rozwiązania OLAP oferują dużą szybkość przetwarzania danych i odpowiadania na zapytania przy zachowaniu postulatu skalowalności oraz elastyczności działania.Jednakże dużym zagrożeniem dla powodzenia projektu wdrożenia systemu analitycznego jest nieścisłe określenie, lub kompletny brak, wymaganej informacji wyjściowej. Często bowiem analitycy, nie posiadając pewności co do wymagań kadry zarządzającej, wykazują tendencje do umieszczania w raportach końcowych wszystkich informacji z danego obszaru merytorycznego oferowanych przez aplikację. Duża objętość raportów oraz ich przepełnienie danymi powodują spowolnienie procesu podejmowania decyzji. Stąd już tylko krok, aby docelowy system wspomagający stał się systemem utrudniającym ten proces. 

Jak więc wdrażać rozwiązania Business Intelligence?

Wszystko zależy od tego jak firma jest przygotowana na wdrażanie zaawansowanych systemów klasy BI. Efektywność wdrażania rozwiązań BI jest bowiem pochodną zdolności firmy do wykorzystania informacji jako zasobu strategicznego. Z kolei stopień wykorzystania informacji pochodzących z systemów BI jest jednym z najważniejszych mierników dojrzałości procesów biznesowych firmy. Pytanie o poziom dojrzałości poszczególnych procesów biznesowych czy całej firmy, staje się więc kluczowe w kontekście oceny zarówno nakładów na projekt BI, skuteczności wdrażania tego typu rozwiązań jak i późniejszego ich wykorzystania w procesach podejmowania decyzji.

Prowadząc wdrożenie rozwiązań BI zawsze zwracamy uwagę na fakt iż, jakość i działanie aplikacji analitycznych zależy bezpośrednio od działania systemów transakcyjnych będących ich źródłem danych oraz od jakości samych danych w bazach danych tych systemów. Zakończone sukcesem (bądź nie) wdrożenie systemów transakcyjnych wpływa bezpośrednio na ocenę rozwiązań BI. Krytycznej ocenie podlegać musi cały proces: od ewidencji danych elementarnych (transakcji) do publikacji syntetycznych informacji biznesowych. Ostatecznie, z perspektywy użytkownika końcowego, ocena rozwiązań BI postrzegana jest zawsze poprzez pryzmat działania aplikacji analitycznej z którą pracuje. 

„BI or not to BI”

Aby systemy wspomagania decyzji spełniały pokładane w nich oczekiwania, w zasadzie muszą być od podstaw projektowane jako rozwiązania dedykowane. Celem wdrożenia narzędzi BI jest uzyskanie bowiem aplikacji analitycznej, która dokładnie odwzorowuje wybrany proces biznesowy przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnej prostoty jej użytkowania. Jednakże, wdrażanie systemów informatycznych opartych na paradygmacie BI jest procesem, w którym muszą być wykorzystywane nie tylko różne, coraz bardziej wyrafinowane technologie przetwarzania danych lecz także a może przede wszystkim nowoczesne techniki zarządzania i motywowania, stymulujące w konsekwencji realny popyt na informacje. W wielu przypadkach mamy bowiem do czynienia z sytuacją powszechnej dostępności coraz tańszych i wydajniejszych technologii BI przy absolutnym braku koncepcji ich wykorzystania w procesach podejmowania decyzji strategicznych. Co więcej, rozwój i implementacja rozwiązań BI wymaga najczęściej zmian w samej firmie. Jest więc bardzo trudno rozróżnić (w przypadku sukcesu oczywiście), pomiędzy korzyściami wynikającymi bezpośrednio z wdrożenia aplikacji analitycznych i hurtowni danych a efektami zmian organizacyjnych towarzyszącymi wdrażaniu rozwiązań BI. Z drugiej strony należy wziąć pod uwagę fakt, iż wdrożenie systemów podejmowania decyzji wymaga zdecydowanie większych zmian organizacyjnych oraz kulturowych w firmie, niż ma to miejsce w przypadku systemów ERP. Dobry system raportowania jest tylko warunkiem koniecznym, absolutnie niewystarczającym, dla budowy efektywnego systemu wspomagania decyzji.